Министерство на здравеопазването е раздало без да тества компрометирани китайски маски на хора от първа линия

Ново видео разследване „Маската невъзможна“ на Антикорупционния фонд (АКФ) разкрива, че Министерство на здравеопазването (МЗ) е разпределило 1,2 млн. китайски маски с компрометирано качество между хора на първа линия в борбата с COVID-19.

В края на месец март 2020 министърът на здравеопазването сключи два договора с Китай за доставка на близо 3 млн. бр. защитни маски и 50 броя респираторни апарата на обща стойност 4,6 млн. евро. Производители на маските са китайските компании RYZUR и HANGZHOU.

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

 

Още преди сключването на договорите с Китай в медиите излизат публикации, че компанията RYZUR е доставила на различни държави дефектни маски, които не осигуряват посоченото ниво на защита срещу заразяване с COVID-19. Няколко държави, сред които Нидерландия и Испания, връщат маските обратно в Китай, други задължават производителя да посочи на етикета действителното ниво на защита. Канада изрично декларира, че маските представляват риск за здравето на работещите на първа линия и няма да бъдат предоставяни на такива хора. Въпреки това, в договорите, сключени от България липсва изрична защитна клауза за купувача в случай на доставка на дефектни маски и приложимото право е китайското, чиито конкретни норми са неизвестни.

 

Един от анализите на тези маски – RYZUR, модел KN95B, китайски стандарт GB2626-2006, европейски стандарт EN 149:2001 + A1:2009, извършен от американска лаборатория е общодостъпен – публикуван на сайта на лабораторията в началото на май 2020 г. Резултатите показват, че нивото на филтрация на анализираните 10 маски е между 27 % и 33,9 % вместо записаните в документацията на производителя 99,ф2 %. Именно такива са маските, закупени по първия договор с Китай.

 

„Предвид публикациите за компрометирано качество на маските RYZUR, попитахме правителството: „Какви мерки е предприела България за защита на правата на купувача по договорите за доставка?“ и „Тествала ли е България маските от същия вид и производител, доставени в България преди да ги раздаде?“ заяви Бойко Станкушев, директор на АКФ.

 

Няколко месеца след като зададохме въпросите си получихме отговор, че „в Министерство на здравеопазването не е постъпвала информация за доставени маски с компрометирано качество“, но маските на RYZUR са тествани в Лабораторията по вирусология към Биологическия факултет на Софийски университет и заключението е, че „предпазват 100 % от вируси с големината на SARS-CoV-2.”

Детайлен анализ на предоставената документация, обаче повдигна някои смущаващи въпроси. Видно от протокола за изследване, поръчаното от Министерството на здравеопазването тестване е включвало само една маска от общо 1,2 млн., получени в 5 отделни пратки, което прави тестването непредставително. В протокола не се описва утвърден научен метод за изследване. Самата Лаборатория по вирусология не е акредитирана от Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация“ – единственият орган в Република България, който има право да извършва акредитация на органи за оценяване на съответствието.

В крайна сметка методът на изследване и акредитацията на лабораторията се оказват без значение, защото тестваната маска не е вида, закупен от България, за който има данни за компрометирано качество. От протокола става ясно, че единствената тестваната маска е RYZUR, зелена на цвят, отговаряща на европейски стандарт EN 14683:2019+AC. Такива маски обаче не са закупени от България. Единствените закупени маски RYZUR са модел KN95B, китайски стандарт GB2626-2006, европейски стандарт EN 149:2001 + A1:2009.

 

От анализираната информация по случая излиза следното:

 

  1. България е закупила маски, при наличие на общоизвестна информация за проблемно качество.
  2. В договора не са предвидени конкретни компенсаторни клаузи за купувача, в случай на дефект, а приложимото към договора право е неизвестно за българската страна.
  3. България не е поискала никакви последващи защитни мерки, като преетикиране, намаление на цената, връщане на количества.
  4. Няма данни за бракувани количества маски.
  5. Нито една от получените в 5 пратки 1,2 млн. маски RYZUR, реално не е тествана.
  6. Цялото количество маски е раздадено и използвано от работещи на първа линия срещу COVID-19 лица.
  7. Няма данни ползвателите да са уведомени за възможните рискове за здравето им.

 

„В условията на продължаваща COVID-19 пандемия, АКФ пита: защо не са тествани маските, за които самото Министерство признава, че вероятно са компрометирани? Защо въпреки това те са раздадени? Застрашено ли е здравето на хората на първа линия? Уведомени ли са ползвателите, че маските не осигуряват посоченото ниво защита и представляват риск за здравето и безопасността на медицинските работници на първа линия?“

 

„Призоваваме компетентните органи да изпълнят правомощията си и да проверят защо не е положена дължимата грижа за здравето на българските медици, така както това е направено за здравето на медиците в Канада, Испания, Нидерландия и останалите държави, поучили дефектни маски“, каза Бойко Станкушев, директор на АКФ и допълни, че „с цел избягване на подобни практики в бъдеще и като израз на мисията си да съдейства на институциите, АКФ ще внесе сигнал до прокуратурата и ще предостави цялата информация, с която разполага.“

 

 


Сподели:

Прессъобщения

Административният съд: Решенията на КПКОНПИ не могат да са служебна тайна и трябва да бъдат публикувани

Анализ на АКФ: ДПС и ГЕРБ получават най-голям процент от всички гласове в риск

КПКОНПИ незаконно е засекретила всички свои решения за отнемане на имущество

Имотната придобивка на шефа на ВАС трябва незабавно да бъде проверена

Правилата на Буковлък

Стипендия за участие в уъркшоп за дигитални разследвания на Bellingcat

„Нашата партия - номер едно“: Свидетелски разказ за гласуване вместо избиратели и заплахи в изборния ден в с. Брезница

„Колко гласа имаме за Стефчо?“, нов свидетел от община Симитли

„Колко гласа имаме за Стефчо?“: Още един разказ от първа ръка за фрапиращи нарушения в изборните секции в Симитли, гласували за Стефан Апостолов

АКФ: БАБХ е нарушила закона, като е сключила договор за наем с „Евролаб 2011“

Медиите за нас

Купеният и контролиран вот и доверието в изборния процес

Фондация „Антикорупционен фонд“ проведе среща-дискусия в Благоевград

Адв. Андрей Янкулов пред ФАКТИ: Работата на КПКОНПИ е обвита в мъгла (ВИДЕО)

Марио Русинов за изборната технология и купеният вот

Най-важното при търсещите аномалии анализи е самото осъзнаване от политиците, че се извършват подобен тип анализи

Der Standard: Още през 2019 АКФ изпраща сигнали до АДФИ и прокуратурата за Капитан Андреево

Андрей Янкулов: Странно е, че заместник-министър е освободен след твърдения за поискан 200 000 лева подкуп, а сега е възстановен на същата длъжност

Андрей Янкулов: Законопроектът за КПКОНПИ дава възможност за външен контрол върху прокуратурата

Глас срещу дърва за огрев, или за купения вот на предстоящите избори

Защо фалират банки в България? Решението от Страсбург и ненаучените уроци