Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи
Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.
Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:
Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:
- Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
- Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция
Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:
- Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
- Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
- Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
- Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
- Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери
Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение
- Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
- Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
- По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция
ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА
ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2
Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.
По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.
Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.
Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.
Извод
Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.
Прессъобщения

АКФ сигнализира Европейската прокуратура и Европейската агенция за климата за последната съмнителна поръчка на „Булгартрансгаз“ за газохранилището „Чирен“

Днес е първото заседание по дело за клевета срещу Николай Неделков, директор на Столичния инспекторат, който алармира за нередности с 240 нерегламентирани сметища

АКФ: Делян Пеевски отклонява вниманието от криминалните мрежи в съдебната власт

„Булгартрансгаз“ с нова съмнителна обществена поръчка за „Чирен“

Агенцията по вписванията допусна вписването на Владимир Малинов в УС на Булгартрансгаз

АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“

АКФ ви желае: Весела Коледа и 2025-та без джуджета!

АКФ: Какво министър Малинов скри и какво призна в изслушването си за Чирен пред парламента?

Народното събрание ще изслуша служебния министър на енергетиката Владимир Малинов относно прекратяването на договора за разширение на Чирен

Екипът на АКФ беше удостоен с наградата „Рицар на истината“ за 2024
Медиите за нас

Андрей Янкулов, АКФ: Петьо Еврото няма валидна европейска заповед за арест

Андрей Янкулов, АКФ: Не виждам позициите на „Новото начало“ в съдебната власт да са отслабени по какъвто и да е начин

Бойко Станкушев: Трябва да се дават отговори на хората

Николай Стайков: „Когато звъни съдия, звъни държавата. Такава намеса е абсолютно недопустима“

Николай Стайков: Приятелите на Петьо Еврото продължават да командват прокуратурата на България

Лора Георгиева: Наблюдаваме мултиплициране на модела “Капитан Андреево”, при който частни фирми контролират границите

Лора Георгиева за обвинението на Европейската прокуратура към бившия варненски кмет Иван Портних: Несериозно е да се смята, че Европейската прокуратура (ЕП) обслужва политически поръчки.

Андрей Янкулов: Задкулисните влияния в съдебната система се презаредиха

Николай Стайков: Искаме да чуем разказа на Ахмед Доган от първия ден, когато му е дошъл Пеевски на гости

Андрей Янкулов, АКФ: Няма нищо легитимно в действията спрямо Джейхан Ибрямов
Видео


АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“


Chiren: Tenders with Convenient Incline


Разследване на АКФ: Държавата се е отказала от 26 милиона лева неустойки за проваления проект за разширяване на Чирен


Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?


Властелините на пръстта: Кои са покровителите на схема за паралелно извозване на строителни отпадъци в София?


Годишният мониторингов доклад на АКФ за 2023


„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България


Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС


По диагонала на закона

