Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи

Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.

Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:

  • Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
  • Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция

 

Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:

  • Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
  • Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
  • Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
  • Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
  • Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери

 

 Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение

  • Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
  • Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
  • По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
     Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция

 

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2

 Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.

По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.

Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.

Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.

Извод

Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.

 


Сподели:

Прессъобщения

ОССЕ: Препоръчваме изпращане на мисия за наблюдение на извънредните избори в България

Отворено писмо на граждански организации: Легитимацията на санкционирани за корупция политици не може да бъде европейска ценност

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

В управителния съвет на АПИ е назначен бивш директор на общинско дружество, свързвано със съмнения за сериозни злоупотреби

АКФ призовава за спазване на гаранциите за защита на околната среда и разумни мерки за насърчаване на инвестициите

Магистрати, полицаи, адвокати: Какво ГДБОП е подала в прокуратурата за групата на Мартин Божанов преди две години?

Доклад на Държавния департамент: „Независимостта на съдебната власт в България е компрометирана, магистратите са податливи на политически натиск“

АКФ работи по анализ на дейността на местните власти в борбата с корупцията и конфликта на интереси

СГП Лийкс гостува на СРП: „Вълшебното килимче“ на прокурорска преписка 114/2022 г. на СРП или как брокерите на влияние в съдебната власт инициират и приоритизират разследвания в своя угода

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Медиите за нас

Андрей Янкулов: Цялото ръководство на МВР беше дискредитирано и трябваше да напусне, начело с министъра и главния секретар

Николай Стайков: Политиците са главните виновници за състоянието на съдебната ни система

МВР потвърди, че бившият шеф на антимафиотите е "осъществявал контакт" с Нотариуса

Николай Стайков: Да закачат портрета на Петьо Еврото в прокуратурата и да кажат – „Този не се пипа“

Свободна Европа: Контактите на Нотариуса са стигали до най-високо ниво в ГДБОП

Публикация на Капитал: "Прегрупиране: Свидетелите на Гешев преминават към Сарафов"

Николай Стайков, АКФ: Ако не спрем схемите сега, някой друг ще има още по-корумпираща хватка върху съдебната система

Андрей Янкулов, АКФ: Хора, които са потенциално замесени в прокуратурата, в момента трябва сами да се разследват

Районният прокурор на София Невена Зартова и заместниците ѝ подадоха оставки след скандала за групата на Мартин Божанов за влияние в съдебната система

Николай Стайков: Голямото ми притеснение е, че разследването на модела Божанов ще бъде извършено частично, избирателно и не докрай.

Видео

Play video icon

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

Play video icon

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Play video icon

По диагонала на закона

Play video icon

Игри на паркинги. Поглед отвисоко.

Play video icon

АКФ: Множество нарушения около граничния буферен паркинг при Русе. Намеса на институции в подкрепа на монопол и любопитни роднински връзки във втората част на „Игра на паркинги“

Play video icon

"Игра на паркинги". Икономически анализ.

Play video icon

„Игра на паркинги“. Правен анализ.

Play video icon

Игра на паркинги: Как лица нашумели покрай скандала на Капитан Андреево насочват интересите си към северната граница на България

Play video icon

„ПЕЛЕТИГЕЙТ“: Фирма, свързана с Делян Добрев, е получавала значителни суми от ТЕЦ „Марица 3“ за фиктивни доставки на биомаса

Play video icon

Кой кадрува в Сметната палата?