Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи

Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.

Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:

  • Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
  • Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция

 

Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:

  • Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
  • Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
  • Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
  • Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
  • Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери

 

 Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение

  • Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
  • Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
  • По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
     Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция

 

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2

 Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.

По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.

Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.

Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.

Извод

Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.

 


Сподели:

Прессъобщения

АКФ сигнализира Европейската прокуратура и Европейската агенция за климата за последната съмнителна поръчка на „Булгартрансгаз“ за газохранилището „Чирен“

Днес е първото заседание по дело за клевета срещу Николай Неделков, директор на Столичния инспекторат, който алармира за нередности с 240 нерегламентирани сметища

АКФ: Делян Пеевски отклонява вниманието от криминалните мрежи в съдебната власт

„Булгартрансгаз“ с нова съмнителна обществена поръчка за „Чирен“

Агенцията по вписванията допусна вписването на Владимир Малинов в УС на Булгартрансгаз

АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“

АКФ ви желае: Весела Коледа и 2025-та без джуджета!

АКФ: Какво министър Малинов скри и какво призна в изслушването си за Чирен пред парламента?

Народното събрание ще изслуша служебния министър на енергетиката Владимир Малинов относно прекратяването на договора за разширение на Чирен

Екипът на АКФ беше удостоен с наградата „Рицар на истината“ за 2024

Медиите за нас

Андрей Янкулов, АКФ: Петьо Еврото няма валидна европейска заповед за арест

Андрей Янкулов, АКФ: Не виждам позициите на „Новото начало“ в съдебната власт да са отслабени по какъвто и да е начин

Бойко Станкушев: Трябва да се дават отговори на хората

Николай Стайков: „Когато звъни съдия, звъни държавата. Такава намеса е абсолютно недопустима“

Николай Стайков: Приятелите на Петьо Еврото продължават да командват прокуратурата на България

Лора Георгиева: Наблюдаваме мултиплициране на модела “Капитан Андреево”, при който частни фирми контролират границите

Лора Георгиева за обвинението на Европейската прокуратура към бившия варненски кмет Иван Портних: Несериозно е да се смята, че Европейската прокуратура (ЕП) обслужва политически поръчки.

Андрей Янкулов: Задкулисните влияния в съдебната система се презаредиха

Николай Стайков: Искаме да чуем разказа на Ахмед Доган от първия ден, когато му е дошъл Пеевски на гости

Андрей Янкулов, АКФ: Няма нищо легитимно в действията спрямо Джейхан Ибрямов

Видео

Play video icon

АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“

Play video icon

Chiren: Tenders with Convenient Incline

Play video icon

Разследване на АКФ: Държавата се е отказала от 26 милиона лева неустойки за проваления проект за разширяване на Чирен

Play video icon

Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?

Play video icon

Властелините на пръстта: Кои са покровителите на схема за паралелно извозване на строителни отпадъци в София?

Play video icon

Годишният мониторингов доклад на АКФ за 2023

Play video icon

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

Play video icon

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Play video icon

По диагонала на закона

Play video icon

Игри на паркинги. Поглед отвисоко.