Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи

Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.

Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:

  • Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
  • Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция

 

Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:

  • Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
  • Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
  • Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
  • Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
  • Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери

 

 Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение

  • Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
  • Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
  • По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
     Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция

 

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2

 Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.

По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.

Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.

Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.

Извод

Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.

 


Сподели:

Прессъобщения

Европейската прокуратура обвини бивш кмет на Варна за нередности, за който и АКФ сигнализира

Съдът отказва да наложи наказание на КОНПИ за това, че не разкрива решенията си за конфискуване на имущество

АКФ: Срамно е издигането на Борислав Сарафов за главен прокурор, докато срещу него тече проверка за участието му в „Осемте джуджета“

Андрей Янкулов от екипа на АКФ ще говори пред Втората пленарна среща на Мрежата на ЕС срещу корупцията

Втори опит да се даде ход на делото за инсинератора на Румен Гайтански - Вълка край Павликени

Благодарим на кандидатствалите за курса „Разследваща журналистика срещу корупцията“

АКФ: Притеснително е, че министър Стоянов не може да идентифицира инициали от справка на ГДБОП, изготвена докато той е неин директор

Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?

Карта на нерегламентираните сметища за строителни отпадъци на територията на София

Властелините на пръстта: Кои са покровителите на схема за паралелно извозване на строителни отпадъци в София?

Медиите за нас

Николай Стайков: Искаме да чуем разказа на Ахмед Доган от първия ден, когато му е дошъл Пеевски на гости

Андрей Янкулов, АКФ: Няма нищо легитимно в действията спрямо Джейхан Ибрямов

Андрей Янкулов: Противозаконно е оставянето в ареста на Джейхан Ибрямов

Николай Стайков пред Euractive: правителството на Захариева е помогнало на Русия да получи достъп до стратегическа инфраструктура

Николай Стайков: Не знаем съдружниците на Пеевски в събирането на политическите трюфели

Лора Георгиева: Държавата бездейства за проблема със задължителните частни паркинги на границата

Цветан Василев обвърза Петьо Петров-Еврото с Пеевски

АКФ пред БНР: Паралелна система на нерегламентирано изхвърляне на строителни отпадъци

Лора Георгиева, АКФ: Данъкоплатците са платили над 5 милиона лева за разноски по изгубени от КОНПИ дела

Николай Стайков: Правя си извод, че Петьо Еврото е жив по това, че определени овластени хора от неговия приятелски кръг говорят за него като за жив

Видео

Play video icon

Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?

Play video icon

Годишният мониторингов доклад на АКФ за 2023

Play video icon

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

Play video icon

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Play video icon

По диагонала на закона

Play video icon

Игри на паркинги. Поглед отвисоко.

Play video icon

АКФ: Множество нарушения около граничния буферен паркинг при Русе. Намеса на институции в подкрепа на монопол и любопитни роднински връзки във втората част на „Игра на паркинги“

Play video icon

"Игра на паркинги". Икономически анализ.

Play video icon

„Игра на паркинги“. Правен анализ.

Play video icon

Игра на паркинги: Как лица нашумели покрай скандала на Капитан Андреево насочват интересите си към северната граница на България