Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи

Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.

Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:

  • Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
  • Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция

 

Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:

  • Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
  • Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
  • Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
  • Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
  • Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери

 

 Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение

  • Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
  • Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
  • По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
     Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция

 

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2

 Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.

По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.

Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.

Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.

Извод

Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.

 


Сподели:

Прессъобщения

Шумно започналото наказателно производство срещу Узунов и Бобоков е прекратено поради липса на престъпление

Предложеният "алтернативен" механизъм за разследване на главния прокурор имаше една-единствена цел - да вдигне шум.

Забавена от Агенцията по храните такса от 70 лева оставя "Евролаб" на Капитан Андреево

Немотивираното освобождаване на председателя на Сметната палата е опит за намеса в работата ѝ

Андрей Янкулов участва в конференцията "Върховенството на закона и бизнес средата в България"

Андрей Янкулов: Страшното е пречупването на базисни европейски стандарти през някакви наши схващания

За КПКОНПИ решенията на съда не важат: комисията не разсекрети решенията си за отнемане на имущество

Четири неправителствени организации подкрепиха промените в Наказателно-процесуалния кодекс, с които се цели по-голяма отчетност на прокуратурата

АКФ с 8 въпроса до министъра на енергетиката относно странния случай с отложеното дело на „БУЛГАРГАЗ“ ЕАД срещу централата на Ахмед Доган „ТЕЦ Варна“

„Обединение за честни избори“ ще работи срещу изборните измами

Медиите за нас

Генерал-майор Пол Х. Пардю ще съветва Антикорупционния фонд

Купеният и контролиран вот и доверието в изборния процес

Фондация „Антикорупционен фонд“ проведе среща-дискусия в Благоевград

Адв. Андрей Янкулов пред ФАКТИ: Работата на КПКОНПИ е обвита в мъгла (ВИДЕО)

Марио Русинов за изборната технология и купеният вот

Най-важното при търсещите аномалии анализи е самото осъзнаване от политиците, че се извършват подобен тип анализи

Der Standard: Още през 2019 АКФ изпраща сигнали до АДФИ и прокуратурата за Капитан Андреево

Андрей Янкулов: Странно е, че заместник-министър е освободен след твърдения за поискан 200 000 лева подкуп, а сега е възстановен на същата длъжност

Андрей Янкулов: Законопроектът за КПКОНПИ дава възможност за външен контрол върху прокуратурата

Глас срещу дърва за огрев, или за купения вот на предстоящите избори