Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи
Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.
Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:
Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:
- Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
- Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция
Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:
- Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
- Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
- Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
- Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
- Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери
Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение
- Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
- Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
- По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция
ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА
ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2
Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.
По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.
Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.
Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.
Извод
Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.
Прессъобщения

Съдът в Страсбург допусна за разглеждане жалбата на АКФ срещу отказа на КПКОНПИ да разкрие решенията си

Как санкционирани лица идват в България “за лечение” с одобрението на МВнР

АКФ: БАКБ всъщност не отрича провеждането на съгласувателни срещи между кандидат-изпълнители на "Турски поток"

Освен в Истанбул, кандидат-изпълнителите на проекта “Турски поток” тайно са се договаряли и в офиса на банката на Цветелина Бориславова, БАКБ

Кой и как се е договарял тайно и в нарушение на закона с кандидат-изпълнители на проекта “Турски поток” през 2019 година?

АКФ праща на Европейския съд по правата на човека отказа на КПКОНПИ да публикува решенията си относно конфискацията на незаконно придобито имущество

Прокуратурата e привлякла като обвиняеми три лица по казуса „8-те джуджета“

Европейската заповед за арест за Петьо Еврото е оттеглена от прокуратурата?

На север и юг България вече граничи с Ами

Комари за милиони – шест години по-късно
Медиите за нас

Андрей Янкулов: Честите промени на антикорупционната комисия показват липсата на концепция

Андрей Янкулов: Без всеобхватно разследване на всички взаимосвързани случки по казуса „Осемте джуджета“ няма как да се стигне до същината му

Лора Георгиева, АКФ: Обществото е лишено от информация за дейността на КПКОНПИ

Николай Стайков, АКФ: Банката също потвърждава, че е имало среща за „Балкански поток”

Николай Стайков за последните действия на прокуратурата по „Осемте джуджета“: Това не са резултатите, които искаме да видим от едно задълбочено и обективно разследване.

Андрей Янкулов: Моето усещане е, че особена обществена полза от КПКОНПИ няма

Андрей Янкулов: Може да се стигне до фактически имунитет на временното ръководство на прокуратурата

Андрей Янкулов, АКФ: Вследствие на казуси като „Осемте джуджета“ доверието в съдебната власт се разрушава, а Висшият съдебен съвет мълчи.

Атанас Славов пред БНТ: Ще обсъдим "Осемте джуджета" във ВСС

Андрей Янкулов, АКФ: В изявленията на Сарафов има три важни обвинения към главния прокурор
Видео


„ПЕЛЕТИГЕЙТ“: Фирма, свързана с Делян Добрев, е получавала значителни суми от ТЕЦ „Марица 3“ за фиктивни доставки на биомаса


Кой кадрува в Сметната палата?


“Осемте джуджета” отвътре: Интервю с Любена Павлова. ВТОРА ЧАСТ


“Осемте джуджета” отвътре: Интервю с Любена Павлова. ПЪРВА ЧАСТ


“Осемте джуджета” отвътре: Интервю с Любена Павлова


„Битка със страха: Николай Стоянов“ - втората част от поредицата на АКФ за опитите на политици и бизнесмени да заглушат журналистически разследвания


„Битка за справедливост: Димитър Пецов.“ Трета част от поредицата на АКФ за институционален натиск върху журналисти


„Битка за истината“: нова поредица на АКФ за опитите на политици и бизнесмени да заглушат журналистически разследвания


Селото, влюбено в ГЕРБ

