Mерки и институции за противодействие на корупцията според обществените нагласи

Според социологическо проучване на обществените нагласи относно мерките и институциите за противодействие на корупцията, възложено от Фондация „Антикорупционен форн“ и реализирано от агенция „Алфа рисърч“ се очертава ясно заявена подкрепа за значителни институционални реформи – създаване на независима прокуратура или на дирекция за борба с корупцията; възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор и да изисква отчетност от него за борбата с корупцията; намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента и др.

Подкрепата за различни мерки за борба с корупцията очертава три тенденции:

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Мерки, които се подкрепят от над 70% от анкетираните:

  • Премахване на депутатския имунитет за престъпления, свързани с корупция
  • Увеличаване на давностния срок за разследвания, свързани с корупция

 

Мерки, които се ползват с подкрепата на около 60% от анкетираните:

  • Възможност на парламента да прекратява мандата на главния прокурор
  • Създаване на независима прокуратура/ дирекция за борба с корупцията
  • Създаване на специализирано антикорупционно законодателство
  • Подписване на декларации от всички висши държавни служители за доброволно разкриване на техни или на близките им сметки в чужбина
  • Отнемане пенсиите на осъдени за корупция държавни служители, народни представители и други висши функционери

 

 Мерки, получаващи по-високо одобрение (но под 50%), отколкото неодобрение

  • Намаляване или премахване квотата на членове на ВСС, избирани от парламента
  • Прагът за конфискация на незаконно придобито имущество да бъде намален от сегашните 150000 лв. на по-малка сума
  • По-леки наказания за корупционни престъпления, ако извършителят възстанови присвоените средства
     Разследващите органи да могат да разследват анонимни сигнали за корупция

 

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА

ОЦЕНКА НА ЕВЕНТУАЛНИ МЕРКИ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА 2

 Към настоящия момент доминиращите обществени нагласи по отношение на съществуващите политики и мерки за борба с корупцията са основно по посока на увеличаване на наказателната репресия /62%/, и по-малко – за превенция на корупцията /38%/. Тези нагласи кореспондират с недоверието, че е възможна систематична политика за борба с корупцията и с повърхностно-популисткия характер на формираните очаквания – настояване за високи наказания, въпреки увереността, че те никога няма да се случат.

По-диференцирани са обществените нагласи по отношение на това какво е по-необходимо в настоящия момент – промяна на законите за борба с корупцията /53%/, или по-строгото им прилагане /43%/. Разделението в мненията тук е много ясно изразено.

Хората с по-ниско образование и социален статус и от по-малките населени места, както и като цяло хората с най-високо недоверие към политическия елит поддържат тезата за „нови закони“. Тази теза е типична част от репертоара на антиелитарните и популистки ориентирани послания. Тя кореспондира не с познаването на законите и с информираната оценка за тяхната промяна, а с нагласата за радикално отхвърляне на досегашната рамка. Споделящите тезата за необходимостта от стриктно прилагане на мерките /43%/, са представители на по-високообразованите и по-високостатусни градски прослойки.

Може да се направи извода, че по-високата информираност води до по-нюансирано отношение и по-ниска степен на радикализация.

Извод

Въз основа на изследването, може да се направи заключението, че най-одобрявани са мерките, които са свързани с институционални и процесуални реформи, които да гарантират независимостта и отчетността на институциите (прокуратура и антикорупционен орган), създадени за противодействие на корупцията, както и насочени към удължаване на времето за разследване на корупционните престъпления, отмяна на привилеги (като депутатския имунитет), повишаване на прозрачността и публичността на имуществото.
В същото време, мерки, които крият риск и могат да доведат до ограничаване на права под предлог за борба с корупцията, или до преследване на политически противници, не срещат достатъчно висока подкрепа. Високото недоверие към правоприлагащите органи и съмнението, че те могат да приложат не силата на правото, а правото на силата, е сред основните причини хората да са скептични към тях. От гледна точа на обществена подкрепа такива мерки могат да бъдат въведени едва при започнало възстановяване на доверието към законодателната и съдебната власт.

 


Сподели:

Прессъобщения

„Колко гласа имаме за Стефчо?“ Свидетелски разказ за нарушения в изборните секции в Симитли, гласували за Стефан Апостолов

Стефан Аврамов е шампион по преференции и на тези избори

Как гласуваха секциите в столичния квартал Христо Ботев

АКФ се солидаризира с Асоциацията на европейските журналисти – България и остро осъжда действията на властите срещу журналистката Мария Цънцарова.

АКФ за решението на КПКОНПИ за Слави Трифонов: Институциите отново насърчават политиците да нарушават закона

Прокуратурата е прекратила досъдебното производство по твърденията за подкуп от проф. Пламен Моллов. Чакаме отговора на Европейската прокуратура

АКФ: Съмнения за сериозни нередности в съдебните актове в полза на „Евролаб 2011“ ЕООД за Капитан Андреево

Становище относно извършването на товаро-разтоварна дейност на граничните контролно-пропускателни пунктове на границата с Турция

АКФ представи Годишния си мониторингов докад в Народното събрание

АКФ: Списъкът на политици и магистрати с недекларирано имущество в чужбина ще остане тайна

Медиите за нас

Der Standard: Още през 2019 АКФ изпраща сигнали до АДФИ и прокуратурата за Капитан Андреево

Андрей Янкулов: Странно е, че заместник-министър е освободен след твърдения за поискан 200 000 лева подкуп, а сега е възстановен на същата длъжност

Андрей Янкулов: Законопроектът за КПКОНПИ дава възможност за външен контрол върху прокуратурата

Глас срещу дърва за огрев, или за купения вот на предстоящите избори

Защо фалират банки в България? Решението от Страсбург и ненаучените уроци

Николай Стайков: Прокуратурата спаси много политици от неудобния въпрос за връзките им с Цветан Василев

Златната локва. Дълбоко в зеещата дупка на границата

Лора Георгиева: Притеснително е как съдът тълкува в противоречие на Регламента на ЕС и в полза на една частна фирма

"Толкова ясно, че няма накъде". Какво трябваше да декларира Слави Трифонов

Лора Георгиева от Антикорупционния фонд: Съдебните актове в полза на “Евролаб“ – има повод за съмнения