До Комисията по правни въпроси в Народното събрание

Във връзка с предстоящото обсъждане в Комисията по правни въпроси на наложеното от Президента на Република България вето на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ) заявява желание за участие със свой представител на основание чл. 42 ПОДНС.

Като организация, работеща в интерес на гражданското общество и оказваща съдействие на институциите за разкриване и разследване на корупцията, АКФ подкрепя усилията за създаване на работеща правна и институционална рамка за противодействие на корупцията.

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Видно от изразените от нас становища в рамките на предварителната фаза на обществени консултации по изготвяне на законопроекта, както и на етапа на парламентарния законодателния процес, считаме за особено важно новата правна уредба да е съобразена както с конституционните принципи на правовата държава и разделението на властите, така и да не допуска силна концентрация на власт, с която може да се злоупотреби. Начинът на структуриране на този нов орган не трябва трябва да ставя никакво съмнение относно неговата независимост – като институция и като персонален състав на неговите членове. В тази връзка е необходимо процедурата по избор на членове на органа да гарантира публичност и независимост от политическо влияние, а изискванията за образование, професионален опит и интегритет да бъдат по-високи. Създадената възможност за използване на специални разузнавателни средства за целите на едно административно производство (т.е. извън наказателния процес) създава непосредствени рискове от злоупотреба с власт и пряко засягане на конституционни права и свободи.

От особено значение при окончателното приемане на новото законодателство е да се гарантират основните права и свободи на българските граждани, включително и правото на защита срещу неоснователни актове и действия на бъдещата Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Това означава да се гарантира съдебен контрол върху актовете на Комисията, които засягат защитената правна сфера и законния интерес на гражданите на всички етапи на административното производство.

От особено значение е да не се допусне засягане на конституционното право на собственост на българските граждани при преценката относно „законния източник“ на техните доходи и имущество. Самата концепция за необходимостта гражданите да доказват законността на източника, с което се обръща доказателствената тежест в процеса, е твърде проблематична от гледна точка на принципите на правото в континенталната правна система, както и принципа за неприкосновеност на частната собственост, установен в чл. 17, ал. 3 от Конституцията на Р България.

Също така, в съответствие с чл. 7 от Конституцията на Р България, трябва да се осигури възможност за гражданите, претърпели неоснователни вреди от дейността и актовете на органа, да имат право да претендират и получат обезщетение.

В приетия закон липсва адекватен механизъм за публична отчетност в дейността на органа – представянето на годишен доклад за дейността пред парламента не гарантира достатъчна форма на отчетност и граждански контрол върху дейността, които да са пропорционални на интензитета на дадените правомощия.

За да е ефективна в своята дейност, Комисията трябва да може да разчита на конкретна информация за конфликт на интереси и корупционна активност, постъпила чрез сигнали от граждани и заинтересовани страни. Това означава да се гарантира висока степен на защита на сигналоподателите, които да бъдат стимулирани да разкриват пред органа, станали им известни корупционни актове и действия, а не по същество да бъдат „стимулирани“ към пасивност и бездействие, поради риск от търсене на отговорност за подаването на сигнал. При новото обсъждане на текстовете, считаме, че законодатеният орган следва да направи преценка до каква степен приетата уредба не влиза в колизия с конституционни права на български граждани – правото на жалби, сиганли, предложения и петиции до държавните органи; правото на мнение и правото на информация; свободата на словото и медиите.

По всички тези въпроси АКФ изразява готовност да предостави своята правна експертиза като се включи активно в заседанието на Комисията по правни въпроси, на което ще се обсъжда наложеното от президента вето върху закона.


Сподели:

Прессъобщения

Съдът отказва да наложи наказание на КОНПИ за това, че не разкрива решенията си за конфискуване на имущество

АКФ поиска наказание за членове на КОНПИ заради продължаващо неизпълнение на окончателно съдебно решение

След окончателно решение на ВАС: КОНПИ ще трябва да предостави достъп до всички свои решения за отнемане на имущество

Съдът в Страсбург допусна за разглеждане жалбата на АКФ срещу отказа на КПКОНПИ да разкрие решенията си

АКФ праща на Европейския съд по правата на човека отказа на КПКОНПИ да публикува решенията си относно конфискацията на незаконно придобито имущество

За КПКОНПИ решенията на съда не важат: комисията не разсекрети решенията си за отнемане на имущество

Административният съд: Решенията на КПКОНПИ не могат да са служебна тайна и трябва да бъдат публикувани

КПКОНПИ незаконно е засекретила всички свои решения за отнемане на имущество

АКФ за решението на КПКОНПИ за Слави Трифонов: Институциите отново насърчават политиците да нарушават закона

Открито писмо на АКФ до народните представители от 47-то Народно събрание: Настояваме за задълбочена проверка на дейността на КПКОНПИ

Медиите за нас

Лора Георгиева, АКФ: Данъкоплатците са платили над 5 милиона лева за разноски по изгубени от КОНПИ дела

Андрей Янкулов: Цялото ръководство на МВР беше дискредитирано и трябваше да напусне, начело с министъра и главния секретар

Николай Стайков: В момента виждаме опит да се пренапишат знакови корупционни казуси

Лора Георгиева, АКФ: Обществото е лишено от информация за дейността на КПКОНПИ

Андрей Янкулов: Моето усещане е, че особена обществена полза от КПКОНПИ няма

"Толкова ясно, че няма накъде". Какво трябваше да декларира Слави Трифонов

БНР: Лора Георгиева от Антикорупционния фонд: КПКОНПИ изпълнява политически поръчки

Атанас Славов: Може да се окаже, че няма много желаещи за председател на КПКОНПИ

Атанас Славов: Има възможност КПКОНПИ да се превърне в нова спецслужба

Испанският "Ел Конфиденсиал" по скандала около назначаването на Пламен Георгиев за генерален консул