Четири неправителствени организации подкрепиха промените в Наказателно-процесуалния кодекс, с които се цели по-голяма отчетност на прокуратурата

Българският хелзинкски комитет (БХК), Антикорупционният фонд (АКФ), Институтът за пазарна икономика (ИПИ) и Фондация „Български адвокати за права на човека“ (БАПЧ), представиха днес на народните представители от 38-то Народно събрание Становище по Законопроект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК).
Предлаганият законопроект надгражда предишни опити за промени на НПК и коригиране на идентифицираните дефицити в областта на наказателното правосъдие и конкретно, във функционирането на българската прокуратура.
Законопроектът предстои да бъде разгледан днес в Комисията по правни въпроси на Народното събрание.
В становището си четирите неправителствени организации изразяват принципната си подкрепа за предложения законопроект, чието приемане според тях е „крайно наложително и закъсняло“:
„Настоящият законопроект е важна крачка към повишаване на ефективността на наказателния процес чрез въвеждане на повече възможности за засилен външен контрол върху начина на упражняване или неупражняване на прокурорските правомощия, както и за създаване на механизъм за независимо разследване на главния прокурор“, се чете в приетото становище.
Необходимостта от повишаване ефективността на наказателното преследване е България е идентифицирана и последователно посочвана като „системен проблем“ на българското наказателно производство в практиката на Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ), както и в препоръките на Венецианската комисия и на Съвета на министрите на Съвета на Европа през последните почти 15 години. Според съдебната практика на ЕСПЧ и препоръките както на Венецианската комисия, така и на Съвета на министрите на Съвета на Европа, неефективността на наказателното преследване е пряко свързана с две основни групи проблеми: 1 ) липсата на външен (извън прокуратурата) контрол върху актовете на прокурора и 2) липсата на гаранции в българската правна система за независимо разследване срещу главния прокурор, включително цялостната липса на механизъм за ангажиране наказателната отговорност на главния прокурор.
През последните 15 години не са предприети адекватни мерки за реформиране системата на наказателното правосъдие и преодоляване на посочените дефицити. Извършването на такива реформи беше прокламирано като приоритет на предходното редовно правителство и продължава да е едно от условията за получаване от страна на България на средства по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.
Четирите организации уточняват, че пълноценното преустройство на съдебната власт в Република България е постижимо единствено чрез конституционни изменения, които да доведат до засилване на съдебната независимост и дължимата отчетност на прокуратурата.
Въпреки това, законопроектът постига в голяма степен необходимите промени в областта на наказателното правосъдие, възможни без изменения на Конституцията, както и отразява значителна част от дългогодишните препоръки на Венецианската комисия и Комитета на министрите на Съвета на Европа.
В становището на неправителствените организации се предлагат и няколко конкретни предложения за прецизирането на законопроекта:
- Изразява се подкрепа за въвеждане на съдебен контрол върху всички прокурорски откази за образуване на досъдебно производство. Настоящият законопроект ограничава обхвата на съдебния контрол само до конкретни престъпления с цел да се избегне претоварване на съдилищата; вероятността от претоварване според подписалите становището обаче е малка, докато ограничението създава реални рискове за изключване на казуси с висока обществена значимост от съдебен контрол;
- Изразява се подкрепа за предложението главният прокурор ежегодно да внася в Народното събрание доклад относно дейността на прокуратурата по противодействие на корупционните престъпления.
Заедно с това неправителствените организации изразяват тревога, че главният прокурор и към този момент не спазва задължението си за публикуване на всички свои актове на сайта на Прокуратурата на Република България. „Поради това е необходимо да се прецени изпълнението на задълженията на главния прокурор, произтичащи от закон и да се въведе срок за тяхното изпълнение“, се казва в становището.
- Изразяват се резерви по предлагания текст, с който се въвежда състав на престъплението „изтезание“. Предлаганата редакция според становището не съдържа ясна дефиниция на престъплението „изтезание“ и не е съобразена с практиката на Европейския съд по правата на човека, която не допуска давност за този вид престъпление. Предлаганите размери на наказанието също не са съобразени с тежестта на престъплението.
Прессъобщения

Разследване на АКФ разкрива корупционна схема за милиони в Агенция „Пътна инфраструктура“

Емилия Русинова, посещавала "Осемте джуджета", оглави временно Софийската градска прокуратура

Прокуратурата сложи точката на „Историята на Веселин Денков и специализираното правосъдие“

Андрей Янкулов, АКФ: Какво става с обвинението на Владимир Малинов от Европейската прокуратура за "Чирен"? Никой не знае

Провали се поредна поръчка по злополучния проект за разширението на Чирен

АКФ участва в глобалния форум „Партньорства за борба с корупцията“ на Световната банка

Злоупотребата на кмета на Русе Пенчо Милков с публична собственост продължава

Деница Руканова от екипа на АКФ взе участие в Глобалния форум за борба с корупцията и почтеност

Анализ: Изпълнителната власт в България активно и целенасочено подкопава принципите на върховенството на правото

АКФ: Не сме получавали информация и видеоматериал от лице, представящо се за Петьо Петров – Еврото
Медиите за нас

Андрей Янкулов за влиянието на Пепи Петров – Еврото в съдебната система и защо институциите мълчат

Андрей Янкулов: Банките с компромати на Еврото и Нотариуса се използват за влияние върху институциите

Интервю на европейския прокурор Теодора Георгиева засяга много от притеснителните моменти в казуса Чирен, повдигнати и от АКФ

Андрей Янкулов, АКФ: Петьо Еврото няма валидна европейска заповед за арест

Андрей Янкулов, АКФ: Не виждам позициите на „Новото начало“ в съдебната власт да са отслабени по какъвто и да е начин

Бойко Станкушев: Трябва да се дават отговори на хората

Николай Стайков: „Когато звъни съдия, звъни държавата. Такава намеса е абсолютно недопустима“

Николай Стайков: Приятелите на Петьо Еврото продължават да командват прокуратурата на България

Лора Георгиева: Наблюдаваме мултиплициране на модела “Капитан Андреево”, при който частни фирми контролират границите

Лора Георгиева за обвинението на Европейската прокуратура към бившия варненски кмет Иван Портних: Несериозно е да се смята, че Европейската прокуратура (ЕП) обслужва политически поръчки.
Видео


Разследване на АКФ разкрива корупционна схема за милиони в Агенция „Пътна инфраструктура“


АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“


Chiren: Tenders with Convenient Incline


Разследване на АКФ: Държавата се е отказала от 26 милиона лева неустойки за проваления проект за разширяване на Чирен


Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?


Властелините на пръстта: Кои са покровителите на схема за паралелно извозване на строителни отпадъци в София?


Годишният мониторингов доклад на АКФ за 2023


„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България


Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

