Четири неправителствени организации подкрепиха промените в Наказателно-процесуалния кодекс, с които се цели по-голяма отчетност на прокуратурата

Българският хелзинкски комитет (БХК), Антикорупционният фонд (АКФ), Институтът за пазарна икономика (ИПИ) и Фондация „Български адвокати за права на човека“ (БАПЧ), представиха днес на народните представители от 38-то Народно събрание Становище по Законопроект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК).

Предлаганият законопроект надгражда предишни опити за промени на НПК и коригиране на идентифицираните дефицити в областта на наказателното правосъдие и конкретно, във функционирането на българската прокуратура.

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Законопроектът предстои да бъде разгледан днес в Комисията по правни въпроси на Народното събрание.

В становището си четирите неправителствени организации изразяват принципната си подкрепа за предложения законопроект, чието приемане според тях е „крайно наложително и закъсняло“:

„Настоящият законопроект е важна крачка към повишаване на ефективността на наказателния процес чрез въвеждане на повече възможности за засилен външен контрол върху начина на упражняване или неупражняване на прокурорските правомощия, както и за създаване на механизъм за независимо разследване на главния прокурор“, се чете в приетото становище.

Необходимостта от повишаване ефективността на наказателното преследване е България е идентифицирана и последователно посочвана като „системен проблем“ на българското наказателно производство в практиката на Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ), както и в препоръките на Венецианската комисия и на Съвета на министрите на Съвета на Европа през последните почти 15 години. Според съдебната практика на ЕСПЧ и препоръките както на  Венецианската комисия, така и на Съвета на министрите на Съвета на Европа, неефективността на наказателното преследване е пряко свързана с две основни групи проблеми: 1 ) липсата на външен (извън прокуратурата) контрол върху актовете на прокурора и 2) липсата на гаранции в българската правна система за независимо разследване срещу главния прокурор, включително цялостната липса на механизъм за ангажиране наказателната отговорност на главния прокурор.

През последните 15 години не са предприети адекватни мерки за реформиране системата на наказателното правосъдие и преодоляване на посочените дефицити. Извършването на такива реформи беше прокламирано като приоритет на предходното редовно правителство и продължава да е едно от условията за получаване от страна на България на средства по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.

Четирите организации уточняват, че пълноценното преустройство на съдебната власт в Република България е постижимо единствено чрез конституционни изменения, които да доведат до засилване на съдебната независимост и дължимата отчетност на прокуратурата.

Въпреки това, законопроектът постига в голяма степен необходимите промени в областта на наказателното правосъдие, възможни без изменения на Конституцията, както и отразява значителна част от дългогодишните препоръки на Венецианската комисия и Комитета на министрите на Съвета на Европа.

В становището на неправителствените организации се предлагат и няколко конкретни предложения за прецизирането на законопроекта:

  • Изразява се подкрепа за въвеждане на съдебен контрол върху всички прокурорски откази за образуване на досъдебно производство. Настоящият законопроект ограничава обхвата на съдебния контрол само до конкретни престъпления с цел да се избегне претоварване на съдилищата; вероятността от претоварване според подписалите становището обаче е малка, докато ограничението създава реални рискове за изключване на казуси с висока обществена значимост от съдебен контрол;
  • Изразява се подкрепа за предложението главният прокурор ежегодно да внася в Народното събрание доклад относно дейността на прокуратурата по противодействие на корупционните престъпления.

Заедно с това неправителствените организации изразяват тревога, че главният прокурор и към този момент не спазва задължението си за публикуване на всички свои актове на сайта на Прокуратурата на Република България. „Поради това е необходимо да се прецени изпълнението на задълженията на главния прокурор, произтичащи от закон и да се въведе срок за тяхното изпълнение“, се казва в становището.

  • Изразяват се резерви по предлагания текст, с който се въвежда състав на престъплението „изтезание“. Предлаганата редакция според становището не съдържа ясна дефиниция на престъплението „изтезание“ и не е съобразена с практиката на Европейския съд по правата на човека, която не допуска давност за този вид престъпление. Предлаганите размери на наказанието също не са съобразени с тежестта на престъплението.

 

Пълния текст на становището ще намерите тук


Сподели:

Прессъобщения

ОССЕ: Препоръчваме изпращане на мисия за наблюдение на извънредните избори в България

Отворено писмо на граждански организации: Легитимацията на санкционирани за корупция политици не може да бъде европейска ценност

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

В управителния съвет на АПИ е назначен бивш директор на общинско дружество, свързвано със съмнения за сериозни злоупотреби

АКФ призовава за спазване на гаранциите за защита на околната среда и разумни мерки за насърчаване на инвестициите

Магистрати, полицаи, адвокати: Какво ГДБОП е подала в прокуратурата за групата на Мартин Божанов преди две години?

Доклад на Държавния департамент: „Независимостта на съдебната власт в България е компрометирана, магистратите са податливи на политически натиск“

АКФ работи по анализ на дейността на местните власти в борбата с корупцията и конфликта на интереси

СГП Лийкс гостува на СРП: „Вълшебното килимче“ на прокурорска преписка 114/2022 г. на СРП или как брокерите на влияние в съдебната власт инициират и приоритизират разследвания в своя угода

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Медиите за нас

Андрей Янкулов: Цялото ръководство на МВР беше дискредитирано и трябваше да напусне, начело с министъра и главния секретар

Николай Стайков: Политиците са главните виновници за състоянието на съдебната ни система

МВР потвърди, че бившият шеф на антимафиотите е "осъществявал контакт" с Нотариуса

Николай Стайков: Да закачат портрета на Петьо Еврото в прокуратурата и да кажат – „Този не се пипа“

Свободна Европа: Контактите на Нотариуса са стигали до най-високо ниво в ГДБОП

Публикация на Капитал: "Прегрупиране: Свидетелите на Гешев преминават към Сарафов"

Николай Стайков, АКФ: Ако не спрем схемите сега, някой друг ще има още по-корумпираща хватка върху съдебната система

Андрей Янкулов, АКФ: Хора, които са потенциално замесени в прокуратурата, в момента трябва сами да се разследват

Районният прокурор на София Невена Зартова и заместниците ѝ подадоха оставки след скандала за групата на Мартин Божанов за влияние в съдебната система

Николай Стайков: Голямото ми притеснение е, че разследването на модела Божанов ще бъде извършено частично, избирателно и не докрай.

Видео

Play video icon

„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България

Play video icon

Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС

Play video icon

По диагонала на закона

Play video icon

Игри на паркинги. Поглед отвисоко.

Play video icon

АКФ: Множество нарушения около граничния буферен паркинг при Русе. Намеса на институции в подкрепа на монопол и любопитни роднински връзки във втората част на „Игра на паркинги“

Play video icon

"Игра на паркинги". Икономически анализ.

Play video icon

„Игра на паркинги“. Правен анализ.

Play video icon

Игра на паркинги: Как лица нашумели покрай скандала на Капитан Андреево насочват интересите си към северната граница на България

Play video icon

„ПЕЛЕТИГЕЙТ“: Фирма, свързана с Делян Добрев, е получавала значителни суми от ТЕЦ „Марица 3“ за фиктивни доставки на биомаса

Play video icon

Кой кадрува в Сметната палата?