АКФ призовава за спазване на гаранциите за защита на околната среда и разумни мерки за насърчаване на инвестициите

Фондация “Антикорупционен фонд” (АКФ) приветства решението на Народното събрание да се съобрази с ветото на президента Румен Радев върху измененията в Закона за насърчаване на инвестициите, които въвеждат същностни промени в правния режим за защита на околната среда.
Върнатите разпоредби бяха внесени в последните дни на 49-тия парламент по непрозрачен и незаконосъобразен начин, а впоследствие бяха и скоростно приети на извънредно заседание, проведено в петъчната вечер на 19-ти април, с гласовете на ГЕРБ, ДПС и ИТН („Има такъв народ“).
В понеделник 29.04., президентът Радев върна законопроекта за ново обсъждане с мотив, че се застрашава конституционното право на българските граждани на здравословна околна среда. Ден по-късно депутатите се съобразиха с президентското вето и опитът да се компрометират важни механизми, гарантиращи публичното здраве и опазването на околната среда под предлог премахване на бюрократични пречки за инвеститорите забуксува, поне засега.
“Адмирираме решението на г-н Радев да упражни правото си на вето, както и проявата на здрав разум от няколко парламентарно представени партии, които се вслушаха в аргументите на гражданското общество,” каза Лора Георгиева от правния екип на АКФ.
“Наблюдавахме с огромна загриженост опитът да се прокарат противоконституционни и откровено лобистки изменения, като нашите възражения са както срещу самите текстове по същество, така и срещу незаконосъобразните законотворчески практики, които видяхме в действие,” каза Георгиева.
Сред проблемните предложения са съкращаване на времето за произнасяне на компетентните органи по процедурите по Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), които са част от процеса за одобряване на големи инвестиционни проекти. В случай на забавяне се въвежда принцип на мълчаливо съгласие, т.е. приема се че проектът не крие рискове от увреждане на околната среда и няма нужда от експертна оценка на въздействието му. В допълнение, се удължава валидността на вече издадени решения по ОВОС и се ограничава възможността за съдебен контрол върху спорни инвестиционни проекти като се предлага отмяна на втората съдебна инстанция.
От АКФ напомнят, че принципният подход на българския административен процес е забавеният отговор на администрацията да се счита за мълчалив отказ. Мълчаливото съглаие е допустимо като изключение, когато е изрично предвидено в специален закон и когато с него не се засягат права и интереси на трети лица. Недопустимо е мълчаливо съгласие да се въвежда именно в процедурите по оценка на въздействието на околната среда, когато рискът от накърняване на права на широк кръг хора е изключително висок.
В допълнение, удължаването на валидността на вече изтекли решения за липса на необходимост от оценка на околната среда, при това до 10 години от датата на издаването им, както и удължаването на действието на новите такива решения от 5 г. на 10 г. са законодателни решения, които са в разрез с принципите и духа на екологичното и администртивното законодателство и крият сериозни рискове от увреждане на околната среда и общественото здраве. По същата причина, няма никаква законова и житейска логика да се ограничава съдебния контрол за законосъобразност именно в сектор околна среда.
“Предложените изменения биха ограничили възможността на компетентните органи да гарантират баланса между интересите на инвеститорите и на обществеността, в които те целят да осъществят проектите си, както и на самите засегнати общности да защитават ефективно конституционното си право на чиста околна среда,” каза Георгиева.
Противоконституционните предложения не са част от първоначалния текст на законопроекта. Те са внесени от депутати от ДПС и ГЕРБ между първо и второ четене в Комисията по икономическа политика на Народното събрание. Въпреки че са включени в проектозакон за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, реално, те биха въвели сериозни изменения в Закона за околната среда, Закона за устройство на територията и Закона за възобновяемата енергия, но без проведени обсъждания в ресорните парламентарни комисии, без обществено обсъждане, без становище от страна на Министерство на околната среда и при липса на финансова обосновка и предварителна оценка на въздействието. Нещо повече, същите са лишени от обосновка по същество, извън общата постановка за насърчаване на инвестициите.
Прави впечатление и краткият срок, в който предложенията са придвижени. След спорното гласуване при липса на кворум в Комисията по икономическа политика на 17-ти април, законопроектът е внесен за гласуване по време на извънредно заседание два дни по-късно, в късните часове на деня. След президентското вето на 29-ти април, текстът е разгледан в Комисията по икономическа политика ден по-късно, на 30ти април, когато е гласуван и в пленарна зала по време на още едно извънредно заседание, отново късно вечерта. Против ветото и за проблемните текстове този път гласуват само ГЕРБ и ДПС.
Според директорът на АКФ Бойко Станкушев изключително притеснително е как в последните дни на 49-тото Народно събрание изглежда се бърза, за да могат да бъдат приети текстове в интерес на инвестиции с потенциално сериозно отражение върху околната среда и здравето на хората, а подкрепата за ключови законодателни промени за реформа в съдебната власт и прокуратурата забуксува.
“По време на обсъждането в икономическата комисия чухме твърдения в подкрепа на измененията, според които България губи инвестиции заради твърдяни злоупотреби със зелени права,” каза Бойко Станкушев, директор на АКФ. “Реално, обаче, чуждестранните инвеститори от години посочват високите нива на корупция и проблемите с върховенството на правото като основните рискове за инвестициите в България, които имат сериозен възпиращ ефект спрямо разширяване обема на чуждестранните инвестиции. Можем само да гадаем какво можеше да бъде постигнато ако и по посока реформи на съдебната власт беше подходено със същия размах и скорост, които видяхме приложени при опита за премахване на важни гаранции за опазване на околната среда.”
Прессъобщения

Днес е първото заседание по дело за клевета срещу Николай Неделков, директор на Столичния инспекторат, който алармира за нередности с 240 нерегламентирани сметища

АКФ: Делян Пеевски отклонява вниманието от криминалните мрежи в съдебната власт

„Булгартрансгаз“ с нова съмнителна обществена поръчка за „Чирен“

Агенцията по вписванията допусна вписването на Владимир Малинов в УС на Булгартрансгаз

АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“

АКФ ви желае: Весела Коледа и 2025-та без джуджета!

АКФ: Какво министър Малинов скри и какво призна в изслушването си за Чирен пред парламента?

Народното събрание ще изслуша служебния министър на енергетиката Владимир Малинов относно прекратяването на договора за разширение на Чирен

Екипът на АКФ беше удостоен с наградата „Рицар на истината“ за 2024

АКФ обяви победителите в конкурса „Червена линия 2024 – награди за журналистика срещу корупцията“
Медиите за нас

Андрей Янкулов, АКФ: Петьо Еврото няма валидна европейска заповед за арест

Андрей Янкулов, АКФ: Не виждам позициите на „Новото начало“ в съдебната власт да са отслабени по какъвто и да е начин

Бойко Станкушев: Трябва да се дават отговори на хората

Николай Стайков: „Когато звъни съдия, звъни държавата. Такава намеса е абсолютно недопустима“

Николай Стайков: Приятелите на Петьо Еврото продължават да командват прокуратурата на България

Лора Георгиева: Наблюдаваме мултиплициране на модела “Капитан Андреево”, при който частни фирми контролират границите

Лора Георгиева за обвинението на Европейската прокуратура към бившия варненски кмет Иван Портних: Несериозно е да се смята, че Европейската прокуратура (ЕП) обслужва политически поръчки.

Андрей Янкулов: Задкулисните влияния в съдебната система се презаредиха

Николай Стайков: Искаме да чуем разказа на Ахмед Доган от първия ден, когато му е дошъл Пеевски на гости

Андрей Янкулов, АКФ: Няма нищо легитимно в действията спрямо Джейхан Ибрямов
Видео


АКФ разкри скандални назначения на политически свързани лица в „Булгартрансгаз“


Chiren: Tenders with Convenient Incline


Разследване на АКФ: Държавата се е отказала от 26 милиона лева неустойки за проваления проект за разширяване на Чирен


Едрогабаритни схеми: Покровителстват ли „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево злоупотреби с извозването на едрогабаритни отпадъци?


Властелините на пръстта: Кои са покровителите на схема за паралелно извозване на строителни отпадъци в София?


Годишният мониторингов доклад на АКФ за 2023


„Вълкът на Върбовка“. Как с подкрепа от властите Румен Гайтански се доближава до построяването на най-големия инсинератор за боклуци в България


Проектът на Вълка за огромен инсинератор край Павликени забуксува след граждански протести, но последната дума има ВАС


По диагонала на закона

