АКФ: Множество нарушения около граничния буферен паркинг при Русе. Намеса на институции в подкрепа на монопол и любопитни роднински връзки във втората част на „Игра на паркинги“

Втората част на видеопоредицата „Игра на паркинги“ разкрива как въведената през лятото система за контрол на тежкотоварния трафик през контролно-пропускателен пунт „Русе Дунав мост“ се използва, за да се принуждават превозвачи да ползват новопостроен частен буферен паркинг, свързан с лица известни от скандала на Капитан Андреево.

 

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

В допълнение, анализ на документи и сателитни данни показват, че строителството на съоръжението е започнало преди издаването на нужните строителни книжа. По същия начин е застроен малък общински имот в съседство – паркингът в него е бил построен още преди сключване на договорa за проектирането и строителството му.

 

Видеото, което Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ) публикува днес, разкрива нови притеснителни обстоятелства в допълнение към вече изнесената информация за съмнителната процедура и крайно неизгодната сделка, с която Община Русе продава на частната фирма „Тир паркинг Русе“ право на строеж върху общински терен срещу необосновано ниска сума и за изключително дълъг срок от 30 г.

 

“Както вече показахме в първата част на поредицата, договорът за учредяване на право на строеж не съдържа гаранции за защита на обществения интерес от функциониране на общодостъпен паркинг, който да облекчи тежкотоварния трафик на граничен пункт Русе,“ каза Лора Георгиева, правен експерт в АКФ. „Нещо повече, видеото от днес ясно показва предпоставки за монопол на паркинговата дейност, незаконосъобразно ценообразуване и събиране на значителен обем информация за превозвачите и товарите от страна на частно дружество.“

 

Освен, че строи и управлява паркинга за близо 600 превозни средства, „Тир Паркинг Русе“ ООД създава и оперира система за контрол на трафика, наречена „виртуална опашка“. За да бъдат допуснати да пресекат границата, превозвачите трябва да покажат, че са регистрирани в системата – нещо което се случва лесно за клиентите на „Тир паркинг Русе“.

 

Не така стои, обаче, въпросът с превозвачи, избрали да паркират другаде. Собствениците на конкуренти на „Тир паркинг Русе“ разказват, че техните чуждестранни клиенти срещат огромни трудности да се регистрират. В допълнение, кадри на АКФ от юни тази година показват как служители на „Тир паркинг Русе“ ООД, облечени в светлоотразителни облекла, спират шофьори на тежкотоварни автомобили преди отбивката за паркинга на фирмата и преди ГКПП Русе и ги насочват към паркинга.

 

В близост до служителите на “Тир паркинг Русе” ООД, застанали на входа на граничния пункт, ясно се вижда патрулен автомобил на МВР, факт който потенциално затвърждава внушението за задължителност, както и внушението, че служителите на паркинга са полицаи или други държавни служители, осъществяващи граничен контрол.

 

Според Наредбата за граничните контролнопропускателни пунктове, управлението на граничния трафик е изключителна компетентност на органите за граничен контрол. Въпреки това, чрез споразумение от 29-ти юни, Община Русе възлага на „Тир паркинг Русе“ създаването на система за регулиране на трафика, по силата на което частната фирма безвъзмездно създава и оперира т. нар. „виртуална опашка“. Споразумението между общината и частната фирма, поставя много въпроси:

  • Защо би се съгласил частният субект да предоставя услугата „включване във виртуална опашка“ напълно безвъзмездно?
  • Откъде дружеството има правомощията да принуди други частни субекти да се включат в поддържаната от него виртуална опашка, като условие за преминаване на границата?
  • Преотстъпила ли е държавата правомощията си по координация във връзка с граничната контролно-пропускателна дейност? На какво основание осъществяването на тази дейност се извършва от един частен субект в един, единствен паркинг в близост до граничния пункт?

 

„Макар номинално престоят с „Тир паркинг Русе“ да не е задължителен, в действителност превозвачите, и особено чуждестранните превозвачи, биват принуждават да го ползват чрез сугестиране и административни спънки,“ каза Бойко Станкушев, директор на АКФ. „По подобие на модела Капитан Андреево и тук виждаме как частна фирма осъщестявява дейности от компетенцията на държавата и как тази порочна практика създава неравнопоставеност между операторите на паркинги. Най-притеснителното в този опит за налагане на монопол са фактите, които пораждат съмнения, че всичко това се случва със съдействието на публични институции.“

 

Нарушения има и в начина, по който превозвачите се таксуват. Докато за български превозвачи, таксата на „Тир паркинг Русе“ е по-изгодна – 15 лв. срещу нива от около 18 до 19,50 лв. при конкуренти, чуждестранните транспортни фирми, включително и такива регистрирани в ЕС, заплащат 25 евро. Фрапантната разлика в цената нарушава разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията, както и принципите на ЕС за равно третиране на фирмите, регистрирани на територията на Съюза. Освен това, директно се ощетява българския фиск, тъй като върху таксата за чуждестранните тирове не се начислява дължимия по закон ДДС.

 

Община Русе отхвърля обвиненията, че с активната ѝ помощ се създава един частен монополист с аргументите, че е създала свой собствен по-малък паркинг, който дава възможност за избор. Оказва се, обаче, че тръжната процедура за проектиране и строителство (проведена без достатъчно гаранции за оптимални проектантски решения и съотношение цена-качество) е белязана от редица съмнителни обстоятелства.

Сезонът, в който е обявена поръчката, отново е ваканционен – дните около Коледа на 2022 г., а кандидатът, е само един – драгоманската компания “Люник” ЕООД, собственост на Любомир Николаев Лазаров, брат на Анелия Николаева Лазарова, управител и съдружник в „Тир Паркинг Русе“. В допълнение, сателитни и кадастрални данни показват, че големият частен буферен паркинг и малкият общински са построени на съседни парцели и реално функционират като едно съоръжение с общ вход и обща пътна връзка. И в двата случая се касае за незаконни строежи — строителните дейности са започнали преди издаването на необходимите строителни книжа.

„Тир паркинг Русе“ ООД получава влязло в сила разрешение за строеж на 31-ви март 2023 г. , месец след като съоръжението вече е било в голяма степен завършено. Според сателитни данни строителни дейности са започнали още в средата на декември 2022 г, като в периода около Коледа залесеният терен вече се е разчиствал. Към 19-ти февруари бетонът вече е бил положен.

Договорът, с който Община Русе възлага на „Люник“ ЕООД проектирането и строежа на общинското съоръжение е от 5-ти май 2023. Според сателитни данни, теренът вече е бил бетониран месец и половина по-рано.

Липсват официални данни община Русе да оперира и да генерира доходи от т.нар. „малък паркинг“, който е слят с големия, с оператор „Тир Паркинг Русе“. Възниква въпросът дали и този малък паркинг, рекламиран като „конкурент“ на големия реално не се експлоатира от и в полза на Тир Паркинг Русе?

„Публикуваме данни за множество нарушения, свързани с експлоатацията на тир паркингите на граничен пункт Русе Дунав мост. Призоваваме МВР, НАП, РДНСК, КЗК и прокуратурата да предприемат действия, в рамките за законовата си компетентност“, казва Бойко Станкушев.


Сподели: