Опасен ли е Аспаруховия мост?

Изпълняваният в момента проект за удълбочаване на каналите на Варненското езеро може да има фатални последици за безопасността на Аспаруховия мост във Варна.

Това става ясно от публикувано днес видео интервю на Антикорупционния фонд (АКФ) с професора и преподавател по геотехника д-р инж. Добрин Денев, който през 70-те години прави оценка и разработва решение за укрепване на моста. АКФ разговаря с Добрин Денев в рамките на видео поредицата си „Блатни истории от Варненското езеро“.  

Абонирайте се за бюлетина на АКФ, за да научавате за най-новите ни разследвания и анализи:

С натискане на бутона потвърждавате, че сте запознати с Политиката ни за поверителност

Проф. Добрин Денев е експерт по геотехника и бивш ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия в периода 2008-2011. През 70-те години на ХХ век проф. Денев е един от експертите, които намират конструктивно решение на проблемите с безопасността, заложени при строителството на Аспаруховия мост. Проблемът тогава е в компрометираното изпълнение на укрепващите колони, т. нар. „пилоти“, на моста:

„Това, което е задължително, един от законите бих казал на изпълнението на този тип пилоти, е бетонирането да бъде непрекъснато. А прекъсвания е имало. Разтревожените специалисти казват: „Да видим какво има вътре в пилота.“ Във вътрешността правят малки сондажи и преминават през бетон… и изведнъж само пясък… изведнъж кал, тиня. Повече от 50% от пилотите са компрометирани. Тези протоколи са тука:  „От сондажния отвор на дълбочина 18 метра продължава да излиза слаб, влажен бетон.“ Шест месеца след бетонирането е слаб – той никога няма да се втвърди. Тоест, във всяко едно отношение нещата са тревожни.“

За да се компенсират недостатъците на компрометираните първоначални колони, проф. Денев предлага изливането на допълнителни подсилващи бетонни колони. 

През февруари 2022 проф. Денев извършва нова експертиза на моста, в рамките на която става ясно, че част от планираните укрепващи пилотни колони обаче никога не са били монтирани.

„В екзекутива се вижда, че на един от стълбовете са направени такива уширения и са сложени по шест броя пилоти в допълнение. Оказа се обаче, един от двата стълба няма такива уширения. Вероятно плочата е била вече изпълнена само на единия стълб.“  

Това е особено важна информация на фона на изпълнявания в момента проект за удълбочаване на каналите на Варненското езеро, който минава точно под централния отвор на Аспаруховия мост. Според проф. Денев проектът поставя нови рискове за безопасността му:

„Когато един кораб премине, той вдига вълна, която блъска в бреговете, буквално казано, а когато отмине корабът, има движение в обратна посока. И плаващият пясък отгоре, който е с дебелина около 10 метра, ще влезе в канала. И всичко това може да доведе наистина до крайно нежелателни последици. Какви са те? Пилотите да бъдат оголени – първите им 5-10 метра, а те са в една или друга степен спорни като изпълнение, меко казано. Достатъчен е един малък земетръс. Достатъчно е тежки превозни средства горе по моста да спрат рязко. Картината, така да се каже, е скрита. Всичко е в земята. И като информация също е била прикрита години наред – 50 години от тогава.“ 

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро предвижда нова облицовка на откосите, където са разположени укрепващите колони. Проблемът е, че преди да бъде поставена новата облицовка, ще бъде премахната старата и ще бъде оголен брегът.

„Това е опасният момент. Технологията на изпълнение може да се окаже противопоказна, тоест устойчивостта на моста може да бъде провокирана. И съм дълбоко убеден, че всичко това е поправимо. В нашата експертиза има препоръка как да се излезе от тази ситуация. С шпунтови стени – изпълнява се за броени дни. Те ще бъдат своего рода бариера. Имаме протекция на опорите на моста. Онова, от което най-много се опасяваме, може да не се случи“, завършва проф. Денев.

 

 

 

 


Сподели: