ЕКИПЪТ НА „АНТИКОРУПЦИОНЕН ФОНД“ СЕЗИРА ПРОКУРАТУРАТА, ЧЕ СА НАЛИЦЕ ИНДИКАТОРИ ЗА „НЕИЗГОДНА СДЕЛКА“ ПРИ НАЕМАНЕТО НА СГРАДАТА, В КОЯТО СЕ ПОМЕЩАВА АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ OБЛАСТ
04/09/2018
СЛЕД СИГНАЛ НА АНТИКОРУПЦИОНЕН ФОНД:
31/10/2018

АДФИ ЩЕ ИНСПЕКТИРА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА СЛЕД СИГНАЛ НА АНТИКОРУПЦИОННИЯ ФОНД

Тема:

ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

Статут:

СИГНАЛ ДО АДФИ 

Етап:

ИНСПЕКЦИЯ

 

АКФ сезира Агенция за държавна финансова инспекция за сериозни нередности при поемането на дългосрочен общински дълг от страна на община Стара Загора. Сумата е в размер на 6 млн. лв.

Според правния екип на АКФ е налице разминаване между посочването на вида на дълга и поемането му, обосновано като форсмажорно обстоятелство.

На 8 август миналата година, на нарочна пресконференция, кметът на гр. Стара Загора – Живко Тодоров, обявява, че общината е със запорирани сметки в размер на около 9 млн. лв. Запорът е следствие от окончателно загубено дело с изпълнител по обществена поръчка от 2013 г. по ремонтни работи в старозагорския квартал Железник. На 17 август кметът отправя покана за публично обсъждане на намеренията за поемане на дългосрочен дълг в размер до 6,56 млн. лв. за финансиране и рефинансиране на текущи ремонти. Около 560 000 са за мостово финансиране на проекти по ОП „Региони в растеж“ през 2017 г. На следващата седмица е проведено публично обсъждане за приемане на дългосрочен общински дълг.

Заложени са параметри – финансиране и рефинансиране на разходи за текущи ремонти на тротоари, асфалтиране на улици и благоустрояване на междублокови пространства на територията на община Стара Загора. Мотивите, посочени от кмета по време на обсъждането, са, че Община Стара Загора следва да поеме дългосрочен дълг за ликвидиране на последствията от „форсмажорни обстоятелства” в размер на 6 млн. лв. Главният финансист на общината – г-жа Цанка Ганева, представя подробности за параметрите на дълга. Тя съобщава, че за ремонти на тротоари, асфалтиране на улици и благоустрояване на междублокови пространства общината дължи приблизително 2,5 млн. лв. за вече извършени ремонти, а такива за още 3,5 млн. лв. са възложени на изпълнители и ще бъдат завършени до края на 2017 г.

В своето предложението кметът определя вида на дълга като „дългосрочен дълг за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства, поет с договор за общински заем”. Под форсмажорни обстоятелства той визира запорирането на средствата по делото „Железник”. Видно от мотивите в предложението на кмета до общинския съвет, основанието за вземане на дългосрочен дълг е финансирането и рефинансирането на разходи за извършени и възложени ремонти. Това са дейности, които могат да се квалифицират като извършване на капиталови разходи, което обаче предполага поемане на краткосрочен, а не дългосрочен общински дълг по смисъла на Закона за общинския дълг. Неясно остава защо видът на дълга е квалифициран като „дългосрочен дълг за предотвратяване и ликвидирането на последиците от форсмажорни обстоятелства“.

Неблагоприятният изход от едно съдебно дело не може да се квалифицира като форсмажорно обстоятелство. АКФ счита, че е налице обосновано съмнение за нарушаване на Закона за общинския дълг във връзка със Закона за публичните финанси при поемането на дългосрочен общински дълг в размер на 6 млн. лв. чрез банков заем. АДФИ от своя страна приема изводите на АКФ като основание за финансова инспекция в община Стара Загора.


Наказтелно-процесуален кодекс на Република България

Съдействие на обществеността
Чл. 204. Органите на досъдебното производство използват широко съдействието на обществеността за разкриване на престъплението и изясняване на обстоятелствата по делото.

Задължение на гражданите и длъжностните лица за уведомяване
Чл. 205. (1) Когато узнаят за извършено престъпление от общ характер, гражданите са обществено задължени да уведомят незабавно орган на досъдебното производство или друг държавен орган.

(2) Когато узнаят за извършено престъпление, подлежащо на обществен ред, длъжностните лица трябва незабавно да уведомят органа на досъдебното производство и да предприемат необходимите мерки за запазване на общото състояние и данни за престъплението.